niedziela, 6 maja 2012

Chleb wiejski (Pane rustico; Rustic north Italian bread)

Pierwszym wypróbowanym przepisem z książki Gino, o której wspominałam w ostatnim poście, był chleb wiejski.

Z podanych składników wychodzą dwa średniej wielkości bochenki.

Składniki:
400 g białej mąki
100 g mąki razowej
1 1/2 łyżeczki soli morskiej
1/2 łyżeczki cukru pudru (ja dodałam trzcinowego)
7g suchych drożdży
270 ml wody
10 ml oliwy z oliwek extra virgin

Ja zamieniłam proporcje mąki, tzn. dodałam 400 g mąki razowej chlebowej oraz 100 g mąki pszennej. Podgrzałam też wodę, by była letnia i wymieszałam ją z oliwą.

Do dużej miski wsypujemy mąki, sól, cukier, suche drożdże i mieszamy. Dodajemy wodę z oliwą i mieszamy. Na początku możemy to robić drewnianą łyżką, później, gdy masa będzie jednolita zaczynamy wyrabiać chleb ręką. Jeżeli jest taka potrzeba dosypujemy mąki. Ciasto wyrabiamy przez 10 - 15 minut lub do momentu, gdy będzie jedwabiste i gładkie.
Następnie przekładamy ciasto do miski wysmarowanej oliwą. Miskę przykrywamy folią spożywczą i pozostawiamy w ciepłym miejscu na 2 1/2 - 3 godziny. Powinno podwoić swoją objętość.
Po tym czasie wyjmujemy ciasto na np. stolnicę lekko posypaną mąką i dzielimy na dwie równe części. Wyrabiany obie z nich. Wkładamy do formy (ja jedną część włożyłam do formy na tartę - na zdjęciu, drugą do małej keksówki). Przykrywamy ścierką i pozostawiamy na ok. 1 godzinę do podwojenia objętości.
Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 180 st.C.
Używając ostrego noża robimy nacięcie w kształcie krzyża na górze bochenków.
Jeżeli mamy spryskiwacz, możemy spryskać wnętrze kuchenki przed wstawieniem form z ciastem (nada to chrupkości chlebowi).
Pieczemy chleb ok. 20 min. Ja piekłam ok. 40 min. do suchego patyczka.

Chleb wiejski (Pane rustico; Rustic north Italian bread)
Chleb wiejski (Pane rustico; Rustic north Italian bread)
Chleb wyszedł dobry, może nie tak bardzo jak ten na zakwasie, ale przepis polecam. Wart jest wypróbowania.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz