niedziela, 22 lipca 2012

Drożdżówki z porzeczkami

Uwielbiam lato. Sezonowe warzywa i owoce. Składniki, z których można przygotować za każdym razem coś innego. Mając za bazę czy to ciasto biszkoptowe jak w poprzednim przepisie, czy też drożdżowe jak w tym przyrządzamy ciasta o różnym "wkładzie". Dziś są to porzeczki czerwone.
Samo  ciasto drożdżowe robiłam już parę razy. Jako cynamonówkę, włoską babę, drożdżówkę Margotki. Ale z przepisu pochodzacego z mojej pierwszej ksiązki kucharskiej jeszcze nie.O książce innym razem, dziś przepis.

Składniki:
1/2 kg mąki
6 dkg drożdży
1 szkl. cukru
1 szkl. ciepłego mleka
4 żółtka
12 dkg roztopionego masła
cukier waniliowy
szczypta soli
bakalie (rodzynki, smażona skórka pomarańczowa)

Nie miałam w lodówce świeżych drożdży więc dodałam drożdże instant, cukier biały zastąpiłam brązowym, skórki nie dodarłam. Przepis podaję za książką, z której go zaczerpnęłam "Kuchnia Polska" wyd. Świat Książki, 1997.
Drożdże rozkruszamy i rozcieramy z cukrem. Gdy staną się płynne wlewamy do nich lekko przestudzone mleko. Mąkę wsypujemy do miseczki, dodajemy szczyptę soli. W środku robimy zagłębienie. Wlewamy płynne drożdzę z mlekiem. Dodajemy żółtka, cukier, cukier waniliowy. Dokładnie wyrabiamy. Gdy ciasto zacznie odstawać od ścianek naczynia dodajemy roztopione, ciepłe, ale nie gorące masło. Ponownie wyrabiamy i przykrywamy ściereczką. Odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.
Rodzynki moczymy w gorącej wodzie. Gdy spęcznieją odcedzamy i osuszamy.
Gdy ciasto podwoi swoją objętość, dodajemy dokładnie obtoczone w mące rodzynki i mieszamy. Formujemy małe bułeczki i układamy w odstępach w formie (ja użyłam do tego okrągłej formy). Na wierzch układamy owoce - u mnie czerwone porzeczki. Lekko przyciskamy, by do połowy zapadły się w cieście. Przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia. Przed wstawieniem do piekarnika smarujemy lekko roztrzepanym białkiem lub całym jajkiem.
Pieczemy w rozgrzanym do 200 st. C piekarniku przez ok. 50 min.

Drożdżówka z pożeczkami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz